Ugrás a tartalomra
zalaváry

Zalaváry Lajos 1923. január 1-én született Budapesten. Értelmiségi családban nőtt fel, édesapja az Osztrák-Magyar Monarchia idejében szerzett zongorista végzettséget Bécsben. A fiatal Zalaváry már az általános iskolában kitűnt rajztehetségével. Először a gödöllői Premontrei gimnáziumban tanult, majd átkerült Miskolcra, a minoriták rendházába, ahol a szomszédos Fráter György Katolikus Gimnáziumban (ma Földes Ferenc Gimnázium) érettségizett. 1942-ben jelentkezett a József Nádor Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karára, ahova felvételi vizsga nélkül bekerült jó tanulmányi eredményei miatt.

1943-ban a második világháború félbeszakította tanulmányait: behívták munkaszolgálatra és a román fronton védvonalak építésén dolgoztatták. Épségben hazakerült, ahonnan SAS behívóval Németországba vitték. Társaival, Farkasdy Zoltánnal és Jánossy Györggyel Dániába, majd Svédországba tudott menekülni a frontvonalak elől. Itt ismerkedett meg az északi építészettel: egyetemi kurzusokra járhattak és helyi építészirodákban tanulhatták a szakmát. Zalaváry Stockholmban, Várhegyi György irodájában dolgozott, többek között az Uppsalai dóm renoválási tervein.

1946 októberében tértek haza Magyarországra, ahol befejezték az egyetemet. 1948-ban a Magyar Építészek Szövetsége pályázatot írt ki hallgatók számára, amelyben egy falusi kultúrházat kellett megtervezni. Zalaváry megnyerte az első díjat, s innentől kezdve minden nagyobb megmérettetésre őt küldték. Egyetemista évei alatt olyan építészek irodáiban dolgozott, mint Kismarty-Lechner Jenő (Jókai Mór síremléke, tisztviselőtelepi Magyarok Nagyasszonya-templom, Albertfalvai Szent Mihály templom), Virágh Pál (Tihanyi Yacht Club, szegedi Béke-épület, Kis-Pongrác lakótelep) vagy Rácz György (Áfonya utca 10., Dunaújvárosi Papírgyár, hódmezővásárhelyi műteremházak). 

A nyertes pályamű (Új Építészet, 3. évf. 4. sz., 1948)

A diploma megszerzését követően a MATI-ból levált Középülettervező Irodában (KÖZTI), Janáky István (Palatinus Strandfürdő, Miskolci Nehézipari Egyetem, magdolnavárosi OTI-kislakások) műtermében kezdett dolgozni. Az Iroda már az 1940-es évek végétől olyan fontos megbízásokat kapott mint a Miskolci Nehézipari Műegyetem és a Budai Várnegyed helyreállítása. A Miskolci Nehézipari Egyetem első változatai még egy, a parlamentnél is nagyobb épületet vázoltak fel, amely végül Sztálin halálát követően nem valósult meg, helyette egy modern épületegyüttes született.

A Miskolci Egyetem főépülete. FORTEPAN/Kálnoki Kis Sándor

„Az én területem volt a műhelycsarnok, én szabad voltam, engem lehetett küldözgetni, úgyhogy én két heteket voltam lent Miskolcon művezetni.”

1953-ban Janáky vezetésével megalakult a MÉSZ mesteriskolája, amely elsősorban az ideológia képzést és az orosz nyelvtudás elsajátítását szolgálta volna. Janáky megkérte Zalaváryt, hogy baráti köréből toborozza az első résztvevőket. Később, a IV-VI. ciklusban már vezető építészként működött közre.

„A Zsigmond téri lakóépületnek az volt a szépsége, hogy ott két szoba-hallos lakásokat terveztem, ami miatt szinte majdnem bíróság elé állítottak »szabotázs« címén. És csak az mentett meg igazából, hogy jött a forradalom…”

Korai önálló alkotásai közé tartozik a III. kerületi Zsigmond téri lakóháztömb 1954-ből és a Csepel-Csillagtelep nevű városrész 1955-ből. Ezen terveiért 1956-ban az Ybl Miklós-díj II. fokozatát kapta. 

Magyar Építőművészet, 4. évf. 9-10. sz. (1955)
Csepel Csillagtelepi 24 tantermes általános iskola – perspektíva. Magyar Építőipar, 7. évf. 6. sz. (1958)

Az 1960-as években az egyetemen mint óraadó tanár vett részt a következő építészgeneráció oktatásában, ahol fontosnak tartotta az északi építészettel való megismertetésüket. Jurcsik Károlynak – aki a Budapesti Műszaki Egyetem Középület-tervezési tanszékén tanított – köszönhetően ismerte meg Csontos Csabát és Dobozi Miklóst, akik szintén a KÖZTI-hez szerződtek a diploma után és néhány épületen együtt is dolgoztak Zalaváryval. Egyik első közös munkájuk az 1964-es Stoczek utcai BME Leánykollégium és étterem (ma Martos Kollégium) volt.

BME Martos Flóra KollégiumFortepan / Középületépítő Vállalat - Kreszán Albert - Koczka András - Kemecsei József

„Az egyetemi éveim alatt kialakult bennem egy olyan szándék, hogy iskolákat, óvodákat, könyvtárakat és azon kívül kultúrházakat terveznék szívesen. Sokat jártunk vidékre és úgy éreztem, hogy csomópont lehetne, tudná szervezni a vidéknek az életét. Ezért kezdtem el iskolatípusokat tervezni saját magam számára.”

Különös érdeklődéssel fordult a közösségi-, oktatási és kulturális terek felé, így számos ilyen épület fűződik a nevéhez, többek között a Budavári Általános Iskola épülete, a Nagyotthallók Állami Intézete és a Halis István Városi Könyvtár Nagykanizsán.

Fortepan / Középületépítő Vállalat - Kreszán Albert - Koczka András - Kemecsei József

Az 1960-as években is sok épület készült típustervek alapján, Zalaváry pedig úgy érezte, hogy a modern épületekkel való munka során el tudott mélyülni a szakma legapróbb részleteiben. Szeretett volna népi építészeti elemeket belevinni munkáiba, de rá kellett jönnie, hogy addigra már a vidéki települések képe is jelentősen átalakult. Ennek a kísérletezésnek a legékesebb példája a jászberényi fürdő épületegyüttese, amelynek első üteme 1958-ban készült el. Az épületegyüttes jellegzetessége a forró és langyos medence kör alaprajzú tere, amelyek fölé kupolák magasodnak.

„[…] azt a hangulatot próbáltam volna magammal hozni, ami engem átjárt annak idején, amikor ezeket a tanyasi épületeket láttam. Ezek szép hófehérek voltak és a környéken az a gyönyörű zöld meg az a gyönyörű őszi barnaság együtt egy olyan hangulatot jelentett számomra… és a magyar falunak akkor még volt hangulata!”

A Jászberényi Fürdő kupolái. Magyar Építőművészet, 13. évf. 6. sz. (1964)

Finta József mellett Zalaváry Lajos is a pesti Dunakorzó képét meghatározó épületet alkotott a Hotel Atrium-Hyatt (ma Sofitel) esetében. A 365 szobás, ötcsillagos szálloda tervezésénél azt vette figyelembe, hogy a környező palotákhoz illeszkedő épület szülessen.

„Célom volt, hogy a szálloda terei előre nem látott, meglepő, izgalmas, rendkívüli élményt – jó értelemben vett kalandot – jelentsenek a vendég számára. Nem tartottam fontosnak, hogy a vendég a szállodát otthonának érezze, de el akartam érni, hogy a szálloda otthonos legyen.” (Magyar Építőművészet, 31. évf. 6. sz.)

Zalaváry teljes pályafutása alatt a KÖZTI-nél dolgozott, 1965-től már műteremvezetői pozícióban. A vállalat túlélte a privatizáció viharos időszakát, így az építész egészen nyugdíjba vonulásáig vezető építészként dolgozhatott első munkahelyén.

A rendszerváltást követő években megjelent munkásságában a posztmodern. Ennek egyik első jele a gödöllői Mezőgazdasági Biotechnológiai Kutatóközpont épületegyüttese volt, ahol a geometrikus formák játékos módon jelennek meg, a kísérletekhez szükséges állat- és növényházat pedig nem önálló pavilonba, hanem a tetőn elhelyezett, termálüveggel fedett, nyeregtetős üvegházba álmodta meg. Budapest városképi szempontjából meghatározó épülete, az East-West Trade Center 1991-ben született a Rákóczi út és a Múzeum körút sarkán csaknem 90 évig üresen álló telekre. A reprezentatív irodaépület tervezésénél a szemközti, 1938-ban épült MTA-bérház formavilágát vette át. A svéd beruházó és kivitelező nem spórolt az alapanyagokon sem, a látványos üvegszerkezettel fedett átrium mellett a homlokzatra nemes gránitlapok kerültek.

Új Magyar Építőművészet, 3. sz. (2002)

Egyik utolsó munkája, a Nagykanizsai Városi Könyvtár, az akkor már 70-es éveiben járó Zalaváry kiforrott, önálló építészeti stílusának megvalósult példánya. A növényi ornamentikából és az ősi magyar szimbólumvilágból származó, de azt a geometrikus formákba átültető mintái ezen az épületen színezett vakolat formájában jelentek meg. 

 „Minden munkámnál ahhoz ragaszkodtam, hogy az épületnek a műfaját határozzam meg. Izgatott, hogy hogyan tudok a környékbe beilleszkedni. Ez a legtöbb helyen a későbbiekben sikerült, […] én azt se bántam, ha vannak bizonyos meghökkentő elemek egy épületen belül, én a bombasztikától nem féltem. Az épületen járó-kelő embernek legyen valamilyen szórakozása, már majdnem a cirkusz határán. De egyre nagyon vigyáztam, hogy az épület sugározzon egy ilyen optimista hangulatot, ami az embert nem teszi szomorúvá.”

Felhasznált források és irodalom:

Götz Eszter: Zalaváry Lajos építészete. MMA Kiadó, 2018.

Mesterek a kortárs magyar építészetből. Csontos Györgyi és Csontos János filmje